Organem właściwym do wydania decyzji dokonującej wywłaszczenia jest starosta lub wojewoda. Właścicielowi nieruchomości objętej wnioskiem przysługują prawa strony, w szczególności:
- prawo do zapoznawania się z aktami sprawy,
- prawo do czynnego udziału w postępowaniu.
Akta sprawy można przeglądać w siedzibie organu, po wcześniejszym umówieniu terminu. Często pozyskiwanie bieżących informacji o postępowaniu i planowanych terminach możliwe będzie w formie telefonicznej lub e-mailowej.
Jak organ poinformuje o wydaniu decyzji?
Instytucja odpowiedzialna za wydanie decyzji dotyczącej lokalizacji inwestycji celu publicznego wysyła zawiadomienia do stron postępowania, korzystając z adresów zarejestrowanych w ewidencji gruntów (tzw. katastrze), za pomocą listów poleconych. W przypadkach, kiedy doręczenie listu jest niemożliwe – np. z powodu nieodebrania przesyłki, błędnego adresu lub jego braku – uznaje się za skuteczne poinformowanie o wydaniu decyzji za pośrednictwem: ogłoszenia publicznego, sposobu przyjętego zwyczajowo w danej miejscowości lub opublikowania zawiadomienia w Biuletynie Informacji Publicznej.